Suomessa lapset menevät kouluun 6-7 vuotiaana. Tämä on EU:n korkeimpia koulunaloittamisikiä. Muissa maissa jo yksivuotiaille järjestetään erilaisia esi-koulutusvaihtoehtoja. Miksi siis Suomessa ei tehdä näin? "Jos Suomesta nyt jo tulee huippulahjakkuuksia, minkälaisia lahjakkuuksia saataisiin aikaan, jos heidän kehittämisensä aloitettaisiin aikaisemmin?"  - Tekniikka ja Talous, 14.08.2008.

Niin, ihan hyvä kysymys. Olisiko kuitenkin aika kysyä asiaa joltain jota asia koskee? Joka paikassa selitetään aina, että annetaan lapsien olla lapsia. Sitten heidän kuitenkin pitäisi mennä kouluun heti kun pystyvät liikkumaan. Onko tässä nyt jotain helvetin järkeä?

Onko ketään ajatellut, että ehkä Suomesta tulee huippuosaajia juuri sen takia, että he eivät joudu aloittamaan kaiken mahdollisen paskan käsittelyä heti ensimmäisen vuotena elämästään. Itse ainakaan en pitänyt hetkestäkään peruskoulussa taikka lukiossa. Vasta korkeakoulu-asteella koulussa oli siedettävää edes olla.

Enemmänkin kysymys joka pitäisi esittää on: miksi Suomesta yleensäkään tulee huippuosaajia? Peruskoulu ja lukio ainakin tuntuivat vain tappavan kaiken luovan osaamisen eikä mitään järkeä kuulunut asiaan mukaan. Todellinen maailma ei mene kirjojen mukaan. Todellisessa maailmassa pitää osata soveltaa. Miten voi soveltaa, jos kaikki edellytykset soveltamiseen tapetaan heti kun aloitetaan opinnot?

Ehkäpä todellisuudessa lasten pitäisi aloittaa koulu vasta, kun ovat kymmenvuotiaita. Ehkäpä he silloin osaisivat jo ymmärtää eron totuudessa ja siinä paskassa, mitä kouluissa heille syötetään. Suurin osa siitä, mitä kouluissa opetetaan on täysin turhaa paskaa ja senkin ajan voisi käyttää kaikkeen hyödyllisempään. Ihminen kehittyy siinä, kun hän itse kokeilee ja itse oppii. Koulussa "oppiminen" on aivan muuta, kuin sitä, että voisi kokeilla toimiiko teoria oikeasti. Siellä on vain opettajan laki, ja vaikka opettaja kuinka väärässä olisikaan, hän on silti omassa maailmassaan oikeassa. Miten tämä voi tehdä kenestäkään hyödyllistä tai osaavaa ihmistä?