Palataksemme taas aiheeseen levy-yhtiöt, on asia, joka on minua vituttanut jo aikaa ja haluaisin oikein henkilökohtaisesti haastatella eri levy-yhtiöiden herroja, miksi asiat pitää hoitaa niin typerästi.

"Kyllä se on ne hitit, joita me pyritään tuottamaan". Tämän sanoi jokin levy-yhtiö pomo haastattelussa ei kauan aikaa sitten. Se joskin on minua häirinnyt. Yleensä hitti tarkoittaa sitä, että yksi kappale myy n-kappaletta sinkkuja/levyjä, soi radioissa ja musiikkivideokanavilla n^n-kertaa, kunnes kukaan ei voi kyseistä kappaletta sietää ja sen jälkeen koko paska heitetään roskikseen ja toivotaan, että ihmiset unohtavat sen mahdollisimman nopeasti, kun saadaan seuraava hitti tulille.

Periaate toimii samoin, kuin aikaisemmin nurisemani jatkuvan kasvun ongelma. Musiikkia ei pitäisi käyttää kertakäyttö-kamana. Kaikilla levy-yhtiöillä tuntuu olevan vielä tämä sama syndrooma. Eli jos bändi ei myy heti ihan vitusti levyjä, dumpataan bändi ja sen levyjä ei pian saa millään rahalla mistään.

Jos levy-yhtiöt hoitaisivat hommat järkevästi, he hankkisivat artisteja, jotka tuovat hitaasti, mutta tasaisesti sitä rahaa taskuun. Pidemmällä kaavalla tällä tavalla tehdään paljon enemmän rahaa, kuin yhtä levyä nopeasti paljon myymällä. Vaikka myyntiaika on huomattavasti suurempi, on myös rahan määrä sitä vastoin suurempi. Mutta ei, näin ei tunnu kukaan levy-yhtiö osaavan tehdä. On tietysti muutamia, pieniä lafkoja, mutta he tietävät miten homma hoidetaan, ja heitä tämä nurina ei koske.

Eniten tällaisissa tapauksissa vituttaa se, että jos et heti osta jotain juuri julkaistua levyä joltain tuntemattomammalta bändiltä ja kyseinen bändi ei onnistukaan menestymään odotetusti, ei kyseisen bändin levyjä saa enää mistään muualta kuin eBaysta, jossa lähtöhinta on $200.

Kuitenkin, bändit jotka jossain vaiheessa alkavat menestymään ja löytävät uusia faneja, myyvät niitä vanhojakin levyjä samalla. Älkää siis heittäkö heti ensimmäisenä sitä hyvää bändiä ulos jonkin hittihakuisen paskan tilalta. Se ei ole kannattavaa kenellekään.