Kun aiheesta kerran päästiin, alkuun, pitää nostaa meteliä hieman toisestakin samaan typeryyteen liittyen: juhlapäivät ja perinteet.

Ensinnäkin lakujen neekerinnaaman muuttaminen oli typerää. Se oli perinnenaama, jonka kaikki tunsivat. Tuskin Uncle Bensin pahveihinkaan aletaan vaihtamaan valkoista miestä tilalle. Neekerin suukot ovat toinen. Mitä väliä sillä on, minkä nimisiä kyseiset tuotteet ovat? Ne kuitenkin tullaan tuntemaan neekerin suukkoina tästä eteenpäinkin. Jos joku loukkaantuu sanasta, jolla ei todellisuudessa ole mitään merkitystä minkään kanssa, on se kuulijassa itsessään se vika. Enhän minäkään saa loukkaantua siitä, jos joku sanoo minua valkonaamaksi, etenkään jos toinen kaveri on neekeri, joka sen sanoo.

Sama asia on myös tapahtunut vanhalle kunnon "kuka pelkää mustaa miestä"-leikille. "Kuka pelkää jäämiestä". No ei vittu kukaan. Eihän se edes rimmaa kuten sen pitäisi. Typerää seurauksien pelkäämistä asioista, joilla ei voi olla seurauksia.

Toinen ihan vastaavanlainen paskanjauhanta on uskonnollinen erimielisyys. Joulujuhlissa ei enää saa olla kuusia, lahjoja, joulupukkia, Jeesusta (jonka ainoana asiana voin ymmärtää). Mitä helvetin tekemistä joulupukilla on uskontojen kanssa? Joulu on lasten juhla, ei eri uskontojen hihhuleiden. Jos minä helvetti haluan nähdä joulujuhlassa kuusen ja joulupukin, niin ne saatanan varmasti siellä saavat olla. Ketä helvettiä joulupukkikin loukkaa?

Emme mekään ole menossa Jerusalemiin sanomaan, että ei enää mitään uskonnollisia sotia, tuo on ihan pelkkä vitsi. Taikka mennäänpä tästä johonkin islamilaiseen maahan ja sanotaan, että tuo uskonnollinen tähti loukkaa meidän uskontoamme, teidän on otettava se pois. Eivät varmasti ota. Miksi siis meidän pitää ottaa? Saatanan typerää, ajatelkaa omilla aivoillanne ihmiset.

Omasta puolestani kaikki saavat uskoa IHAN mihin tahansa haluavatkin, kunhan eivät ala sitä minulle tuputtamaan, siitä minä suutun. Ihmisten pitää omien uskomustensa lisäksi pystyä ymmärtämään ja kunnioittamaan toisten uskomuksia ja tapoja, ei kieltää niitä fanaattisesti. Kun minä lopetin tupakanpolton, en silti alkanut saarnaamaan tai vihaamaan ihmisiä, jotka polttavat. Sen kun tekevät, mitä itse haluavat, ei minua häiritse, kunhan eivät niitä ala minulle väkisin tunkemaan.